kennisbank voor pleziervaart
         en scheepvaarthistorie
 
 

  Andere tips en wetenswaardigheden
  A     B     C     D     E     F     G     H     I     J     K     L     M     N     O     P     Q     R     S     T     U     V     W     X     Y     Z  
Motor start niet of slecht

Bij startproblemen hier wat hints.

Geen reactie startknop of alleen een lichte tik
Motor draait te langzaam rond
Startprobleem doet zich alleen voor bij warme motor
Ook bij warme motor moet voorgegloeid worden
Motor draait voldoende snel rond, maar start niet
Motor draait voldoende snel rond, maar start slecht

 
 

storing hoofdoorzaak nader omschreven
Startinrichting werkt niet Startmotor defect.
Batterij leeg.
 
Alleen een lichte tik Bendix defect. De bendix is het tandwieltje van de startmotor dat bij starten naar buiten beweegt en in de starterkrans van de motor valt. Wanneer je alleen een tik hoort, gaat het tandwieltje niet naar buiten of valt niet in de starterkrans.
Mogelijke oorzaken zijn een slechte batterij (te weinig stroom), vervuiling van de startmotor of gewoon slijtage. In het laatste geval is revisie of inruil van de startmotor aan de orde.
Een tijdelijke oplossing is om tijdens starten met b.v. een schroevendraaier een tik op het startmotorhuis te geven. Meestal schiet het tandwieltje dan wel in de starterkrans.
Start soms wel / -soms niet Electrische aansluiting. Ingebrande schakelcontacten van het start-relais.
Remedie: Startrelais demonteren en de contacten met schuurlinnen schoonmaken (enigszins bol houden).

storing oorzaak
Motor draait te langzaam om aan te slaan Zie bovenstaande oorzaken.
Passingen te stijf
(bij gereviseerde motor).
Zuigers ingevreten
(bij te warme motor).
Olie te dik
(motor koud). 

storing oorzaak
Startprobleem doet zich alleen voor bij warme motor Erg vervelend, meestal een versleten motor en dus revisie...
Bij versleten zuigerveren en/of cilinders is een koude start vaak nog mogelijk, maar bij warme motor is er teveel speling (blok zet meer uit dan loopwerk) en dus onvoldoende compressie om de motor te laten starten.

storing hoofdoorzaak nader omschreven
Ook bij warme motor moet voorgegloeid worden Te lage compressie. Kleptiming of speling niet in orde.
Koppakking lek.
Zuigerveren versleten.
Cilinders versleten.
Verbrande kleppen.

storing hoofdoorzaak oorzaak nader omschreven
    Brandstof bereikt pomp niet. Tankontluchting verstopt.
Lucht in leidingen.
Drukregelklep lek/defect.
Leidingen verstopt.
Filter verstopt.
  Fout in brandstofsysteem. Water in brandstof.
Onjuiste brandstofpomp afstelling.
Verstopte retourleiding.
 
Motor draait voldoende snel maar slaat niet aan   Brandstofpomp of verstuivers niet in orde. Lucht in pomp of verstuivers.
Regelstang geblokkeerd in stopstand. 
Verstuivers defect.
  Verstopt luchtfilter.
Gloeispiralen niet lang genoeg gebruikt.
En of meerdere gloeispiralen defect.
Inspuitmoment niet juist.
Stopknop nog in werking. →
Bij de mechanische stopknop bevindt de trekkabel zich nog in uitgetrokken stand.
Bij een elektrische stopknop is de stopsolenoid (stopmagneet) blijven hangen.
 
  Te lage compressie. Kleptiming of speling niet in orde.
Koppakking lek.
Zuigerveren versleten.
Cilinders versleten.
Verbrande kleppen.
 

storing hoofdoorzaak oorzaak nader omschreven
    Lucht in leidingen.
Drukregelklep lek/defect.
Filter vervuild, denk ook aan het filtertje van de opvoerpomp.
Opvoerpomp defect, waardoor de stuwpomp van de brandstofpomp zelf brandstof gaat aanzuigen en een luchtbel kan ontstaan die de regulateur verstoord.
  Fout in brandstofsysteem. Onjuiste brandstofpomp afstelling.
Verstopte retourleiding.
Beluchting brandstoftank geblokkeerd.
(zie nader omschreven)
Bij geblokkeerde ontluchting van de tank kan de draaiende motor nog wel brandstof aanzuigen, maar bij afzetten van de motor kan door het onstane vacuum de toevoerleiding worden leeggezogen. Resultaat: slechte koude start.
Motor draait voldoende snel maar slaat slecht aan   Brandstofpomp of verstuivers niet in orde. Lucht in pomp of verstuivers.
  Vervuild luchtfilter.
Gloeispiralen niet lang genoeg gebruikt.
En of meerdere gloeispiralen defect.
Inspuitmoment niet juist.
   
  Te lage compressie. Kleptiming of speling niet in orde.
Koppakking lek.
Zuigerveren versleten.
Cilinders versleten.
Verbrande kleppen.
 

 

Andere storingen