kennisbank voor pleziervaart
         en scheepvaarthistorie
 
 

  Andere tips en wetenswaardigheden
  A     B     C     D     E     F     G     H     I     J     K     L     M     N     O     P     Q     R     S     T     U     V     W     X     Y     Z  
Motor heeft abnormale oliedruk

Te hoog
Te laag
Lekkagegevallen

 

 

 

storing hoofdoorzaak nader omschreven
Oliedruk te hoog Drukventiel defect, verstopt of ontregeld 
Oliefilter verstopt.
 
  Slijtage van cilinders, zuigers, zuigerveren.
Slecht werkende carterventilatie.
Teveel tegendruk uitlaatsysteem.
 
  Olie te dik. Viscositeit van verse olie te hoog.
Olie sterk vervuild of geoxydeerd.
Motor koud (tijdelijk).


storing hoofdoorzaak nader omschreven
Oliedruk te laag Oliefilter verstopt.
Lekkage.
Oliepeil te laag.
Overmatige lagerslijtage.
Of zoiets simpels als een defecte oliedrukmeter of verstopte leiding naar de meter.
  Olie te dun. Viscositeit van verse olie te laag (verkeerde olie).
Overmatige brandstoflekkage.
Motor te heet.

 

Olielekkage
Een ervaring van Evert Kruidhof uit Zoetermeer. (ingebracht 7 maart 1999)

Twee jaar geleden werd ik geconfronteerd met een olielekkage. De motor, een Volvo Penta (2020), 18 pk was toen pas 3 jaar oud(!) en het onderhoud wordt elk seizoen gedaan door de dealer. De lekkage bevond zich in de buurt van het oliefilter waardoor in eerste instantie werd gedacht aan een verkeerde bevestiging van het oliefilter. Na lang zoeken werd de oorzaak uiteindelijk gevonden. Het bleek te gaan om een loszittende prop in het boorgat van een oliekanaal in het blok van de motor en deze bevond zich net onder de rand van het oliefilter. Inmiddels heb ik gezien dat Volvo geen proppen meer gebruikt, maar de boorgaten heeft dichtgelast. Mocht u met een Volvo Penta een olielekkage krijgen denk dan aan de proppen. Er zitten er een stuk of 7 in het blok, afhankelijk van het type motor. Het vervangend onderdeel kost 8 cent, edoch de verzendkosten van Zweden via België naar Nederland zijn in totaal een gulden of 15.

Olielekkage (2)
Een ervaring van Willem Melching
(ingebracht 19 oktober 1999)

Ik heb een Vetus/Mitsubishi 33 pk. Ik voer op het IJsselmeer toen ter hoogte van Hindeloopen het oliedruk alarm afging. Bij gas minderen ging het weer uit. Heel griezelig. We zijn de haven ingegaan en konden niets vinden. Voor de zekerheid terug laten slepen naar de thuishaven. Bij proefdraaien bleek het alarm telkens af te gaan wanneer er echt vermogen op de motor kwam, maar er was geen spoor van lekkage! Na zeer lang zoeken, kwam de monteur op het idee dat de storing in de oliedruksensor zelf zat. En inderdaad de sensor zelf was lek en liet door een miniscuul gaatje olie en druk door, daarom ging het alarm dus af. De motor was destijds nog maar 3 jaar oud. Sensor opgestuurd naar Vetus en vervangen door een nieuwe en de klacht was over. Vetus vond het een erg interessante klacht en bracht niets in rekening.

Andere storingen