Ponten en pontjes van toen...


Kabelpontje met hoog gespannen kabel over de Loire [1695]

 

De veerpont van Groenewegen [eind 18e eeuw] met twee kleppen (aanbruggen). Het ferrietuig is aan boord opgesteld zodat het rijdek zo te zien obstakelvrij  is. Het plaatje laat een "met de vlag vooruit" of mogelijk ruimschootse koers zien, waarbij het merkwaardig is dat het ferriezeil niet verder uitstaat. Hoe ging dat bij de terugtocht? (De "weer" van de "heen-en-weer" van Drs. P). Hoe werd bij laveren voorkomen dat spriet en zeil over het dek zwaaide? De veerman houdt koers met een lange riem.

 


 

Kabelpontje over het nog open Rokin te Amsterdam.
Het gedeelte tussen Hermietensteeg en St. Pieterspoortsteeg is in 1933 gedempt en het gedeelte tussen St. Pieterspoort en Langebrugsteeg in 1937.
Amsterdam: De Tolhuispont over het IJ omstreeks 1910.

 

Veerwagen over het AR-kanaal, in dienst tot 1 nov 1972. Werd ook wel veertram of watertram genoemd.
Mogelijk geinspireerd door de veerdienst die de vebinding tussen de Bretonse steden Saint-Malo en Saint-Servan onderhield. Door het tijverschil van maarliefst 14 meter bedacht de stadsbouwmeester van Saint-Malo een rijdende brug op rails, een tram op hoge poten die werd voortgetrokken door kabels. Hieronder een impressie bij eb.
Bron: Het schip Utopia van Jan F. Röntgen.

 

 

 

Amsterdam 1945: De Tolhuispont tussen de De Ruijterkade en het Tolhuis in Noord.kon door gebrek aan brandstof niet meer varen. De oplossing werd gevonden in een "pontbrug" van IJponten die de verbinding vanaf het Centraal Station tot Noord instant hield. Aan de noordkant kon een opening gemaakt worden voor het vaarverkeer.

 

 


Het IJ-veer achter het centraal station. Foto van net na de oorlog, waarschijnlijk rond 1947.

 


Amsterdam: De Tolhuispont door het ijs in 1947.

 


Jaren later (vijftiger jaren?) een overtocht van de tolhuispont naar de De Ruijterkade (station Amsterdam).
 De pont is inmiddels gemotoriseerd, geen stoompijp meer, maar vergt door de drukte veel stuurmanschap.
Afbeelding: :kustvaartforum.com. Datum onbekend.

 


De raderboot "Veerdienst II" tussen Dordrecht en Zwijndrecht eind 19e eeuw. (archief D.Jorritsma)

 

De "Veerdienst VI" tussen Dordrecht en Papendrecht eind vijftiger- begin zestiger jaren. (collectie Harry de Groot). De veerpont was een zijlader. Links en rechts, voor- en achterschip werden het eerst "gevuld". De laatste aankomers konden door de vrije corridor naar de andere klep als eerste afrijden. Als oud Dordtenaar meen ik te weten dat de "Veerdienst X" de grootste van de vloot was.


 


Zo kon het ook. Overzetveer uit de twintiger jaren.

 


Voetgangers en fietsers veerpontje tussen Tiel en Wamel met één klep [2015]