Ponten en pontjes van toen...

 


Kabelpontje met hoog gespannen kabel over de Loire [1695]
 
 
De veerpont van Groenewegen met twee kleppen (aanbruggen). [eind 18e eeuw].

 

Kabelpontje over het nog open Rokin te Amsterdam.
Het gedeelte tussen Hermietensteeg en St. Pieterspoortsteeg is in 1933 gedempt en het gedeelte tussen St. Pieterspoort en Langebrugsteeg in 1937.
Amsterdam: De Tolhuispont over het IJ omstreeks 1910.

 


Veerwagen over het AR-kanaal, in dienst tot 1 nov 1972. Werd ook wel veertram genoemd.

 

 

Amsterdam 1945: De Tolhuispont tussen de De Ruijterkade en het Tolhuis in Noord.kon door gebrek aan brandstof niet meer varen. De oplossing werd gevonden in een "pontbrug" van IJponten die de verbinding vanaf het Centraal Station tot Noord instant hield. Aan de noordkant kon een opening gemaakt worden voor het vaarverkeer.

 

 


Het IJ-veer achter het centraal station. Foto van net na de oorlog, waarschijnlijk rond 1947.

 

 


Amsterdam: De Tolhuispont door het ijs in 1947.

 


De raderboot "Veerdienst II" tussen Dordrecht en Zwijndrecht eind 19e eeuw. (archief D.Jorritsma)

 

De "Veerdienst VI" tussen Dordrecht en Papendrecht eind vijftiger- begin zestiger jaren. (collectie Harry de Groot). De veerpont was een zijlader. Links en rechts, voor- en achterschip werden het eerst "gevuld". De laatste aankomers konden door de vrije corridor naar de andere klep als eerste afrijden. Als oud Dordtenaar meen ik te weten dat de "Veerdienst X" de grootste van de vloot was.


 


Zo kon het ook. Overzetveer uit de twintiger jaren.

 


Voetgangers en fietsers veerpontje tussen Tiel en Wamel met één klep [2015]