kennisbank voor pleziervaart
         en scheepvaarthistorie

Vakantie 2006

stuur zelf een verhaal

Planning: Nieuwkoop, Vinkenveen, Drecht.

Dag 1, vrijdag 26 mei

Vertrokken uit Noordwijk om 12:30 uur nadat wij olie hadden bijgevuld (wat al veel eerder had moeten gebeuren maar ja…uitstellen en uitstellen maar )
Over de kagerplassen waar de zeilwedstrijd nog in volle gang was, vanwege de Kaagweek.
Het was erg druk op de Kaag ondanks het regenachtige weer.
Het weer was ronduit slecht… geen goed begin dus. Maar ja we waren dus onderweg naar de Hemmen op de Braasemmermeer. Aankomst was ongeveer 16:30 uur met veel regen en wind. Nadat we liggeld hadden betaald (6,50) om ongeveer 18.30 hield het op met regenen en kon ik gaan vissen, ja ja ik ging vissen...

Dag 2, zaterdag 27 mei

Nadat  we uit de Hemmen zijn vetrokken hebben we eerst bij een bunkerstation diesel geladen voor 40 euri. Toen langs de Oude Rijn richting Alphen aan de Rijn gevaren een mooie route met veel mooie huizen langs de kant van het water.
Toen door  richting  de Nieuwkoopse plassen. Richting de Zienderbrug wat heel smal was, maar wel mooi varen richting de Ziendersluis (ja ja, voor het eerst in de sluis) maar het ging goed met een verval van 2 meter naar beneden.
Richting Nieuwkoop door het veen; alles staat goed aangegeven.(aankomst 13.30)
Aangemeerd bij Jachthaven Akerboom en even boodschappen gedaan in Nieuwkoop Een mooi en rustig plaatsje waar net een demonstratiedag was van de smederij. Nadat we de Nieuwkoopse plassen waren opgevaren voor de nacht aangemeerd in Brampjesgat (16:30) heel rustig en een mooie plaats om te overnachten. In de namiddag  veel regen gehad maar in de loop van de avond werd het droog.
De planning is om op de derde dag richting het plaatsje Noorden te gaan.

Dag 3, zondag 28 mei

We zijn om ongeveer 11.00 uur weer vertrokken vanuit Brampjesgat in Nieuwkoop richting het plaatsje Noorden.
Nadat we door de rietvelden gevaren hadden voeren we het plaatsje Noorden aan met een aanlegsteiger in aanbouw en verder helemaal NIETS.
Rechtomkeer gemaakt richting Slikkerdam.
Nadat we de sluis van Slikkerdam naderden kwamen we ook nog de Slikkerdamse brug tegen. Tot onze spijt verloren we een stootwil. Later met het terugkijken van de foto`s bleek dat ik de sluis had gefotografeerd en ook de stootwil die ik verloren had … Jammer we konden niet meer terug we lagen al in de Pondkoekersluis, 3 uur verder…
Een laag bruggetje die - vroegen wij ons af - we zelf open moesten draaien, maar tot onze grote verbazing ging deze brug vanzelf open. Niemand in de buurt noch een brugwachter te bekennen. Het is tot op heden een raadsel hoe deze brug vanzelf open ging…
Door de Slikkerdamse sluis de Kromme Mijdrecht op. Een mooie tocht.
Nadat we op de Kromme Meidrecht koffie hadden gedronken verder gevaren.
Door de Pondskoekersluis na de sluis afgemeerd voor de nacht (16.00).
Nadat we 5 x 50 euromunten in de elektra gegooid hadden nog steeds geen elektra. Nadat ik de sluiswachter erbij had gehaald deed hij het wel (de sluiswachter heeft ongeveer een half uur lopen zoeken naar zijn sleutel die hij liet vallen in het hoge gras).
De dag was zonnig en met enige bewolking maar hoera het was droog…

Dag 4, maandag 29 mei

Nadat we overnacht hebben aan de Pondskoekersluis zijn wij verder gevaren richting Mijdrecht.
Na een uurtje rustig te hebben gevaren kwamen wij aan bij de eerste brug die open moest. Het was er zo smal dat er geen 2 boten naast elkaar konden passeren.
Na enige tijd hadden wij in de gaten (Lia) dat er een knopje of bel zat op een paal voor de brugwachter te waarschuwen. Intussen zaten wij heerlijk in het zonnetje.
Na enige tijd kwam de brugwachter per auto (zo eentje uit 1900 of zo ) aan scheuren en opende in een mum van tijd de brug. Na een honderd meter gingen wij rechtsaf mijdrecht in, waar wij aan de rechterkant voor de tweede brug een mooie passantensteiger zagen.
En nu komt het… Het aanleggen ging niet helemaal vlekkeloos. Nadat Lia met de pikhaak de steiger te pakken had ging de voorkant naar links (ondanks dat ik met de boegschroef de boot tegen de steiger had gedrukt) Ik stond dus op de steiger terwijl de boot van de steiger afwoei. Ik pakte dus de pikhaak van Lia beet die per abuis tussen mij benen zat en ik trekken en Lia trekken. Maar ja, je raad het al, hij glipte dus een beetje uit mijn handen waarna de punt praktisch in mijn achterwerk belande en mij temet castreerde. Met een gezicht die boekdelen schreef liet ik dus de pikhaak los en jullie raden het al, mijn broek kapot en zelfs mijn onderbroek. Maar ja mijn za… had ik nog.  Pffffff, gelukkig, anders had ik nu Jannet geheten.
Na gezellig… gewinkeld te hebben kwam de nacht… een dag die we niet snel vergeten.

Dag 5, dinsdag 30 mei

Nadat wij vertrokken zijn uit Mijdrecht zijn we rustig aan verder gevaren naar het plaatsje Wilnis wat naar zeggen een mooi plaatsje is, een uurtje varen van Mijdrecht na drie bruggen gehad te hebben naar Wilnis. Na een paar uurtjes er gelegen te hebben en gewandeld was er niets te beleven, dus… op weg naar Vinkeveen. Aankomst Vinkeveen om ongeveer 17.00 uur in de eerste haven.
Slecht weer, regen  en een hoge golfslag.
We lagen zeer rustig in de haven ondanks de hoge golfslag.

Dag 6, woensdag 31 mei

De tweede achtereenvolgende dag op de Vinkeveense plassen begon met een probleem met de motor. Een paars draadje hing los in de motor en dat bleek achteraf de verbinding te zijn met de zoemer en lampje voor een tekort olieniveau. Wat het slangetje onderaan de motor is, is tot heden nog een raadsel. Verder was het een bewolkte dag en een dag om gewoon niets te doen en in de haven te blijven liggen, ook omdat er heel veel wind staat. Nadat ik de krant had gekocht en een afspraak had gemaakt met de monteur voor de motor ging ik weer terug naar de boot. Ondanks de bewolkte dag wordt er toch mooi weer voorspeld met de Pinksteren… we wachten af… en blijven hopen. Een keer gewoon open varen met de kap naar beneden zal ook wel leuk zijn het is een mooi deel van Nederland hier, zeker als het wat mooier weer is… maar ja, gelukkig hebben we dat niet voor het zeggen…

Dag 7, donderdag 1 juni

Nadat we de motor na hebben laten kijken zijn we verder gevaren de plas op. Er stond een hoop wind en er was weinig te beleven.
We hebben de boot aangemeerd op een boodschappensteiger en zijn boodschappen gaan doen in winkelcentrum Zeilerwaard in Vinkeveen.
Nadat we dat gedaan hadden zijn we een plekje gaan zoeken voor de nacht, gratis. De 2 dagen in de jachthaven kostten ons 25 euro met wassen van de kleding mee. Nadat we het meer overgestoken waren met veel wind en golfslag zijn we rondom het meer gevaren achter de eilanden langs. We hebben een geschikte plek voor de nacht weten te vinden op eiland 2. Lekker in de luwte van de bossen.

Dag 8, vrijdag 2 juni

Een nieuwe dag die - hoe bestaat het - heel zonnig begon…echt heel mooi weer
Na rijp beraad besloten we toch maar nog even hier te blijven en later dit weekend de terugtocht te aanvaarden en niet het Amsterdam Rijnkanaal over te steken om richting de Vecht te gaan. Dit omdat we in de drie weken nog even op de Kagerplassen wilden vertoeven en ook nog een paar dagen thuis te zijn om het een of ander af te handelen voor dat we weer aan het werk gaan. We zijn boodschappen gaan doen op een andere boodschappensteiger dichter bij het centrum.
Nadat we voor een schuifbrug waren gepasseerd meerden we af om boodschappen te doen, waarbij we een andere watersporter tegenkwamen die we in Mijdrecht en Wilnis ook al tegengekomen waren. Een leuk gesprek gevoerd en daarna boodschappen doen. De brugwachter van de schuifbrug was al niet zo vriendelijk toen we aankwamen om erdoor te varen. We hadden niet getoeterd (foutje ik lag geduldig te wachten ca 3 min). Ik had volgens de brugwachter moeten toeteren, hij kan ook niet weten dat ik er lag… Maar ja, we waren erdoor. Toen we terug kwamen van boodschappen doen kwamen we WEER bij die schuifbrug ik moest dus toeteren dus IK HEB GETOETERD… De buurman die buiten aan het gras maaien was maakt als gebaar dat ik maar weer even moest toeteren. Ik dus 1 lange aandachtsein gegeven, waarna de man drie vingers omhoog stak, dat ik dus 3 aandachtseinen moest geven voor de brug te openen… Maar nee, nog geen brugwachter. De buurman ging met grote passen om de schuur heen. Wij dachten die gaat aktie ondernemen… en inderdaad wat bleek... de man had ook een scheepshoorn aan zijn schuur en die toeterde er dus ook vrolijk op los… wel een vreemd idee er wordt met een scheepshoorn vanuit huis getoeterd omdat de brugwachter het niet hoort of niet wil horen… Niet een van de vrolijkste brugwachters moet ik zeggen. Ik begrijp nu waarom de boodschappensteigers daar zo leeg was…
We zijn daarna verder gevaren en aangelegen op eiland 3 waarna we na een uur of 3 weer weggegaan zijn vanwege een paar aso`s die de muziek keihard hadden staan. we hebben even verder de boot neergelegen en heerlijk geslapen.

Dag 9, zarterdag 3 juni

Nadat we wakker geworden waren (veel te laat 10.00) zijn we naar het plaatsje Vinkeveen gegaan voor een paar bouten en naar het museum de Ronde Venen te gaan. Nadat we aangemeerd waren (jawel aan een andere boodschappensteiger dan gisteren) hebben we boodschappen gedaan en op weg gegaan naar het museum, maar daar was niets te beleven, dus op weg naar de boot en na een rondje op de Vinkeveense plassen gemaakt te hebben neergelegd voor de nacht en gaan slapen.

Dag 10, zondag 4 juni

Nadat we wakker geworden waren hebben we besloten het wel gezien te hebben in Vinkeveen.
We besloten daarop de terugtocht te gaan aanvaarden. Nadat we diesel getankt hadden (voor 10 euri) ja ja, we vroegen dat ook af hoe het zo goedkoop kon zijn. Helemaal naar Vinkeveen vanaf Noordwijk voor nog geen 10 euro. Voordien hadden we al voor 40 en 65 en nog een keer voor 40 euro geladen terwijl we toch maar vanaf Noordwijk tot de Kaag voeren en niet verder. We kwamen dan ook tot ontdekking dat onze tank van de boot weleens door dieven werd bezocht voor diesel te stelen. We nemen maatregelen hierop…
We hebben een andere route terug gevaren via de Heinoordsevaart dus niet de Kromme Mijdrecht af.
Nadat we op de Nieuwkoopse plassen zijn aangekomen hebben we heerlijk in het zonnetje gelegen op Brampjesgat. De eerste dag dat de kap helemaal open kon vanwege het mooi weer.
Nadat we gegeten hadden, waarna Lia die al klaagde over hoofdpijn ziek naar bed is gegaan nadat ze overgeven had. Ik had met haar te doen; vakantie en dan ziek op bed liggen, maar ja, ik kon niets voor haar doen dan lijdzaam toekijken. Misschien morgen beter. Ik hoop het, want ze geven mooi weer door dus… hopen we het beste er maar van. We gaan voor de tienden dag naar bed aan boord in een rustige omgeving met spiegelglad water, heb nog even gevist…1 vissen gevangen… op naar dag elf………..

Dag 11, maandag 5 juni

We hebben heerlijk geslapen op Brampjesgat op de Nieuwkoopse plassen. We werden wakker met veel bewolking maar die brak gauw en het werd in de luwte van de bossen een heerlijke dag om te zonnen en elkaar en mede watersporters te bekijken.
Om ongeveer half zes zijn we richting Akerboom gevaren in Nieuwkoop om te overnachten en water te tanken en te douchen wat nog ouderwets 50 eurocent kost zonder meter dus je kon lekker lang douchen om de volgende dag weer huiswaar te gaan. Akerboom een rustige haven en ouderwetse prijzen niet duur en alles bij de hand elektra water en douchen,een passantenhaven om aan te bevelen.

Dag 12, dinsdag 6 juni

Nadat we wakker geworden waren zijn we eerst boodschappen wezen doen bij Super de Boer in Nieuwkoop daarna afgerekend bij Akerboom om rustig huiswaart dus de Kaag of Braasem te keren.
Na enige uren varen hebben we diesel getankt op de Kaag, het was een mooie dag met veel zon, zo hoort een vakantie te wezen.
Na voor 40 euro getankt te hebben dus echt helemaal vol. Andere keren was de tank niet helemaal vol in verband met een luchtbel in de overloop waardoor ze dachten dat de tank al vol was en stopte met tanken. Nadat we even op het Joppe hebben gelegen zijn we richting de gratis haven op Kaageiland tot het Unie-eiland gevaren en daar de nacht doorgebracht. Na een heerlijke dag met veel zon en mooie vooruitzichten voor de komende dagen gingen wij naar bed.