|
|
Vaarroute 19, Bourtange |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 |
Route 19, Bourtange: Winschoten - Bourtange - Ter Apel - Stadskanaal - Pekela sluizen 16. hoogte 2.50m diepgang 1.20m afstand ±80km Te combineren met: |
Route 19, Bourtange, waterkaart A, Groningen/Noord
Friesland.
Trailerhellingen in Oude Pekela en Ter Apel.
Het op deze pagina gebruikte filmfragment is van René Wessels.
Ruiten Aa
Tot Ter Apel zijn we op ons zelf aangewezen. Er zullen vele bruggen en sluizen gedraaid
moeten worden. Het is een heel leuke ervaring, maar eerlijkheidshalve moet gezegd worden
dat het met twee boten gemakkelijker gaat. De
voorste boot meert af, gebruikt zijn sleutel om de bomen
te sluiten en de brug te openen en laat de tweede boot door, die na het kunstwerk afmeert.
De schipper van die boot geeft zijn sleutel aan de brugopener, die nu op zijn beurt
doorvaart en niet meer afmeert. De brugsluiter laat de brug zakken, opent de bomen en
haalt de sleutel, die nu de zijne is geworden, uit het slot. Bij het volgende kunstwerk
herhaalt zich dit. Het wisselen van sleutel is noodzakelijk, omdat deze pas na sluiting
van de brug en opening van de afsluitbomen, te verwijderen is. Als het konvooi groter is
gaat deze wisseltruc niet meer op. Het makkelijkst is dan om een opvarende van de voorste
boot de brug te laten openen, die konvooi en eigen schip doorvaart verleent en aan de
andere kant na sluiting weer opgepikt wordt. Het voorste schip sluit daarna achter aan.
Bij elke volgende brug wordt zo steeds een volgend schip voorste. Dat alles als
rechtgeaarde watersporters in goede harmonie.
Ter Apel
Het Ruiten Aa kanaal eindigt bij Ter Apel in het Ter Apelkanaal. De laatste
zelfbedieningsbrug is een grote aan een drukke verkeersweg. De afsluitbomen en
verkeerslichten gaan via een knop en je zult moeten wachten tot de weg redelijk vrij is.
Onder de brug door gekomen gaan we, als je niet in de jachthaven (bakboord) wilt
overnachten, stuurboord uit en komen al snel bij de eerste bediende brug. Een lange
wachttijd is mogelijk, want de brugwachter bedient meerdere bruggen en gaat (met het
konvooi) mee. Vanouds lag hier, nog juist behorende bij Westerwolde, een complex van
landerijen, begrensd door moerassen en woeste gronden dat 'Apell' werd genoemd. Het
ontstaan van het dorp Ter Apel hing nauw samen met het klooster dat hier in 1465 verrees.
Dit klooster bezat uitgestrekte landerijen, meerdere boerderijen, twee watermolens en een
steenbakkerij. Daarnaast deed het klooster dienst als passantenhuis, waar reizigers een
gastvrij onderdak en gratis spijs en drank konden krijgen. Het kloosterdorp was omgeven
door bos en gelegen tussen twee rivieren: de Ruiten Aa en de Runde. In de tweede helft van
de vorige eeuw breidde Ter Apel zich uit met veenkoloniale lintbebouwing. Het
kloostercomplex, dat nog steeds in het bos ligt en als museum dienst doet, kan bezocht
worden.
Stadskanaal
De brugwachter gaat nu met ons mee en Ter Apel gaat bijna ongemerkt over in Musselkanaal.
Het is de jongste plaats op onze route. Voor 1850 was er nog weinig gebouwd. De meeste
huizen lagen toen op de zandrug de Horsten. In de tweede helft van de 19e eeuw kwam ze
echter verder tot ontwikkeling. In Musselkanaal zijn ze er trots op om, samen met
Stadskanaal, te behoren tot de zogenaamde langste winkelstraat van Europa. De kanaaloevers
zijn de laatste tijd jaren ingrijpend veranderd. Het varen is een aparte belevenis.
Daarbij zijn vooral de oevers een bezienswaardigheid. Er kan overal aangelegd worden. Het
kanaal heet hier inmiddels Stadskanaal. Van het Spoordok is een moderne jachthaven gemaakt
met douche, toiletruimtes, aanlegsteigers en een stortplaats chemisch toilet. De sluizen
zijn authentieke "verlaten", zoals ze vroeger gebruikt werden en worden nog
steeds handbediend. Ze zijn vanaf Veendam genummerd als 1e verlaat t/m 7e verlaat. In
omgekeerde volgorde passeren wij het 6e t/m het 2e. Voorbij de 3e Verlaat komen we bij de
Eurobrug in Stadskanaal waar prima aanlegplaatsen en een toiletgebouwtje zijn.
Pekela
Voorbij het 2e verlaat en nog een brug gaan we stuurboord de afslag naar het geheel
gereconstrueerde Pekelerhoofddiep op. Hier worden de Pekela's doorgevaren, resp. Boven
Pekela, Nieuwe Pekela en Oude Pekela. Pekela is rond 1600 ontstaan, toen met de ontvening
van dit gebied een aanvang werd gemaakt. Na de verveningsperiode ontstonden de scheepsbouw
en de scheepsvaart. Vanaf het eind van de achttiende tot het begin van de twintigste eeuw
hebben vele schepen, die de Pekela als thuishaven hadden, de wereldzeeën bevaren. In 1863
bestond de vloot van Pekela nog uit maar liefst 163 schepen. In mei 1990 is in een
voormalige "kapiteinswoning" in Nieuwe Pekela een klein museum ingericht waar
veel uit dat verleden in beeld is gebracht. Doordat de schepen steeds groter werden, was
Pekela op een gegeven moment niet meer bereikbaar en kwam er een eind aan dit tijdperk. In
Nieuwe Pekela nam de betekenis van de landbouw sterk toe en in Oude Pekela ontstond
industrie. Er verrezen strokarton- en aardappelmeelfabrieken, die decennia lang werk boden
aan een groot deel van de bevolking, maar ook van het Pekelerhoofddiep een open stinkend
riool maakten. Gelukkig heeft de reconstructie voor een ware gedaanteverwisseling gezorgd.
Thans is er sprake van een rustieke waterloop, voorzien van schoon water,
nieuwe beschoeiingen, kaden, kadeversieringen, beplanting, nostalgische verlichting en
nieuwe bruggen. Voorbij Oude Pekela gaat het diep over in Pekel Aa en na een paar
kilometer zijn we terug bij ons uitgangspunt Winschoten.
Bron: O.a. digitale steden Stadskanaal en Pekela.