|
|
Vaarroute 17, Damsterdiep |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 |
Route 17, Damsterdiep: Stad Groningen - Appingedam sluizen 4 hoogte 2.50m diepgang 1.20m afstand 43km Te combineren met: |
Route 17, Damsterdiep, waterkaart A, Groningen/Noord
Friesland.
Trailerhellingen o.m. in Delfzijl, Appingedam, Ten Boer en
Slochteren.
De sluizen voor oversteek van het Eemskanaal zijn niet op het kaartje ingetekend.
Eemskanaal en Damsterdiep
Vanuit de stad Groningen vertrekken we oostwaarts over het Eemskanaal. Met het graven van
het kanaal werd begonnen in 1866 en 10 jaar later was de klus geklaard inclusief de bouw
van de Eemskanaalsluis in Delfzijl. Het verbreden en uitdiepen een eeuw later duurde
langer. Men was daarmee bezig van 1955 tot 1967. Met zijn huidige diepte van 5,5m en een
breedte van 60m kan het kanaal bevaren worden door zeeschepen tot 1800 ton
waterverplaatsing. Zo'n doorvaart is een imposant gezicht omdat het kanaal hoger ligt dan
het omringende land. Na een kilometer of vijf kunnen we aan bakboord via een sluis naar
het Damsterdiep. Dit ligt een stuk lager en is van veel oudere datum. Het moet zo rond
1425 gegraven zijn en liep toen vanaf. de stad Groningen bij de Loppersumergang en was het
vertrekpunt van de veerdienst op Delfzijl. Er was ruim 200 jaar lang ook een directe
verbinding met het noorden via het Schuitendiep.
Op het Damsterdiep zijn de bruggen op één uitzondering na zelfbediening met een speciale
sleutel. Het begin is kaarsrecht, maar na het gehucht Ten
Post kronkelen we door een prachtig stuk oud Groningen tot Appingedam. De vaarsnelheid
dient laag gehouden te worden en er zijn diverse aanlegmogelijkheden. Met een kruiphoogte
van minder dan 2.20m kunnen tripjes gemaakt worden naar Loppersum en Westeremden of even
verder naar Leermens, waar een jachthaventje is.
Appingedam
In Appingedam moet bij de splitsing stuurboord aan gehouden worden en door de brug is een
uitstekende lange ligsteiger (bakboord). Voorbij de ligsteiger is
aan stuurboordszijde een nieuw
jachthaventje gebouwd, dat vrijwel geheel tussen
nieuwe woningen is gelegen en aan een zijde grenst aan het park. In het haventje
is een restaurant. Het haventje is voorzien van alle voorzieningen (water,
stroom, wasmachine, douches, toiletten), uiteraard moet er wel havengeld betaald
worden (ook aan de ligsteiger). Meteen na het haventje is een nieuwe ophaalbrug
gelegen, die door de Appingedamse brugwachter bediend wordt (bereikbaar via de
semafoon, 06-65108151, keuze 4). Wacht tot de aanvraag is geaccepteerd, verbreek
de verbinding, en even later verschijnt de brugwachter per brommer om doorvaart
te verlenen. Men kan ook kiezen om voor de haven stuurboord uit te gaan, naar de
Groevesluis.
Met een laag schip van minder dan 2.45m kan ook bakboord
aangehouden worden om langs de unieke hangende keukens te varen. Ze hangen met de nok evenwijdig aan
de straat en vlak boven het water zijn deurtjes zichtbaar waar water geputst kon worden.
Over het ontstaan van Appingedam is weinig tot niets bekend. Wel dat het in 1327
stadsrechten kreeg en daarmee naast Winschoten en Groningen tot de enige drie echte steden
in de provincie behoort. Appingedam was gelegen op een gunstig kruispunt van water- en
landwegen. De waterwegen waren de Fivel, Groeve, Delf en Heekt. Hierdoor kon Appingedam
zich ontwikkelen tot het middelpunt van het gewest Fivelingo en fungeerde in de vroege
Middeleeuwen als hoofdstad daarvan. Er werd een dam in de Delf gelegd, die niet alleen het
zoute water tegenhield dat met de getijden uit zee werd aangevoerd, maar tevens de
verbinding vormde tussen de noord- en zuidkant van de Delf. Op deze plaats meerden de
binnengelopen zeeschepen af en losten ze hun vracht. De activiteiten trokken kooplui,
schippers, ambachtslieden en winkeliers aan, waardoor het economisch hart van Appingedam
ontstond. Aan het begin van de 20e eeuw vestigde de motorenfabriek en metaalgieterij van
Jan Brons zich hier als onderdeel van de Damster industrie. De Bronsmotor werd beroemd en
over de hele wereld verkocht.
Bron: o.a. digitale stad Appingedam.
Delfzijl Vanuit Appingedam kan over het Damsterdiep doorgevaren worden naar Delfzijl. Er kan ook gekozen worden om dat stukje af te leggen over het Eemskanaal via de Groevesluis Noord. En natuurlijk een derde mogelijkheid; de fiets. Delfzijl is zeker de moeite waard, al was het alleen maar om de zilte lucht bij de haven op te snuiven. De havenstad is van oorsprong een vesting getuige de twee waterpoorten die nog over zijn van de oude vestingwal. Aan het begin van de 20e eeuw werd de handelshaven druk bezocht door stoom- en zeilschepen. De serie ansichtkaarten van J.H. Dijkema geeft daar een prachtig beeld van. |
De huidige ontwikkeling is op gang gekomen in de jaren vijftig omdat er grote zoutvoorraden in Groningen werden gevonden. Het aardgas van Slochteren en de aanwezigheid van een open verbinding met zee rechtvaardigden de industriële investeringen. Kort geleden echter moest een grootschalig nieuw project voor een fruitterminal wegens gebrek aan belangstelling worden afgeblazen. In ieder geval wordt de haven nu nog door een groot aantal vissers uit o.a. Urk, als uitvalsbasis gebruikt. |
Schildmeer
Het tweede gedeelte van de tocht voert naar het Schildmeer. Voor het oversteken van het
Eemskanaal dienen de beide Groevesluizen Noord- en Zuid genomen te worden. De sluizen
worden op afstand bediend via resp. marifoonkanaal 64 en 69 of de knop "Sport".
Het landschap bezuiden het Eemskanaal is een van de rustigste streken van de provincie
Groningen, midden tussen de uitgestrekte landerijen en prachtige natuurgebieden. Via de
Groeve komen we op het Schildmeer, een verrassende watervlakte van meer dan een miljoen
jaar oud met ongerepte rietoevers en een zeer gevarieerde plantengroei. Aan het Schildmeer
bevinden zich drie jachthavens en een druk bezocht strandje. De "uitgang"
bevindt zich aan de zuidwestkant, waar je op het afwateringskanaal van Duurswold komt. Dit
kanaaltje eindigt in het Slochterdiep, waarbij naar keuze een uitstapje naar de jachthaven
van Slochteren gemaakt kan worden. Heel aardig is het ook om een stukje rechtdoor te varen
en de Scharner Aa te verkennen. De tocht moet echter westwaarts voortgezet worden naar de
Slochtersluis bij het Eemskanaal., het eind van deze route.
|
|