Iso norm |
Vrij vertaald |
3.6
protective earthing
conductor
protective grounding
conductor
conductor, not normally
carrying current, used for some measure of protection against
electric shock, for electrically connecting any of the following
parts of electrical equipment to the craft's ground (earth) and
to the shore a.c. grounding
conductor through the shore-power cable:
a) exposed conductive
parts of electrical equipment;
b) extraneous conductive
parts;
c) the main grounding
(earthing) terminal;
d) earth electrode(s);
e) the earth point
of a source, or an artificial neutral.
|
3.6
aardedraad:
draad, die in normale
gevallen geen stroom geleidt, die gebruikt wordt voor de bescherming
tegen elektrische schokken. Ze wordt gebruikt om de volgende delen
van elektrische apparaten te verbinden met de scheepsaarding en
met de walaarding:
a) uitwendige, geleidende
delen van elektrische apparaten
b) vrij toegankelijke
of aanraakbare, geleidende delen (de scheepsromp dus)
c) de centrale aarde-aansluiting
d) aarde elektrode
of aardplaat
e) de aarde aansluiting
van een stroombron of een kunstmatige nuldraad |
4.1
The protective conductor insulation shall be green or green with
a yellow stripe. Neither colour shall be used for current-carrying
conductors.
NOTE The equipotential bonding conductor of the d.c. electrical
system (see ISO 10133) also uses green, or green with a yellow
stripe, insulation and is connected to various exposed conductive
parts of direct-current electrical devices, other extraneous conductive
parts and the d.c. negative ground/earth.
|
4.1
De (scheeps-) aardedraad moet groen of groen-geel zijn. Beide kleuren
mogen niet gebruikt worden voor stroomdragende geleiders. |
4.2
The protective conductor shall be connected to the craft's d.c.
negative ground (earth) as close as practicable to the battery (d.c.)
negative terminal.
NOTE If an RCD (whole-craft residual current device) or an isolation
transformer is installed in the main supply circuit of the a.c.
system (see 8.2), the negative ground terminal of the d.c. system
need not be connected to the a.c. shore ground (protective conductor).
|
4.2
De AC scheepsaarding moet verbonden worden met de DC min (aarde),
zo dicht mogelijk bij de minpool van de accu.
Noot: Indien er een aardlekbeveiliging in het boordnet is opgenomen
of indien er een scheidingstrafo is geïnstalleerd, dan hoeft
de DC min niet doorverbonden te worden met de AC walaarding.
|
4.3
For craft with fully insulated d.c. systems (see ISO 10133), the
a.c. protective conductor shall be connected to the hull of a metallic
hull craft, the craft external ground (earth) or the craft lightning-protection
ground plate, if fitted. |
4.3
voor schepen met een massavrij DC systeem: de scheepsaarde moet
aan het schip gelegd worden, door deze te verbinden met de metalen
scheepsromp, de bliksembeveiliging of met een aardeplaat, indien
gemonteerd. |
4.4
Metallic craft hulls shall not be used as conductors. |
4.4
metalen scheepsrompen mogen niet als stroomdrager gebruikt worden |
4.5
The protective conductor shall be connected to metallic hulls at
a location above any anticipated water accumulation. |
4.5
de aansluiting van de scheepsaarde aan de romp moet boven (te verwachten)
bilgewater niveau zijn. |
4.8 The
neutral conductor shall be grounded (earthed) only at the source
of power, i.e. at the onboard generator, the secondary of the isolation
or polarization transformer, or the shore-power connection. The
shore-power neutral shall be grounded through the shore-power cable
and shall not be grounded on board the craft. |
4.8 de
nul moet aan de aarde verbonden zijn, maar alleen bij de stroombron.
(bijv. bij de generatorset of aan de secundaire zijde van de scheidingstrafo
of bij de walstroom aansluiting zelf (die aan de wal, dus) . De
nul van de walstroom NIET aan boord aan de aarding verbinden. |
8.2
The craft shall be provided with earth-leakage protection in the
main supply circuit by
|
8.2
er moet een aardlekbeveiliging geplaatst zijn voor het boordnet |