Sleepboten


Stoomsleepboot met "aan elkaar geknoopte" sleep.

 

Twee schepen naast elkaar werden ook wel op "Zeeuwse wijze" gesleept. Dat wil zeggen dat op "eerste lengte" de gesleepte schepen ruimte  hielden om het schroefwater van de sleepboot tussendoor te laten. Hier een sleepkonvooi op Zeeuwse wateren in de tweede wereldoorlog.

 


Havensleepboot. In plaats van zwaar berghout heel veel autobanden (eigenlijk verboden, maar zeer praktisch).

 


Havensleepboot (stadsboot). Het Amsterdammertje werd ook wel aangeduid als passagierssleepboot.

 


Riviersleepboot met theehut. De vele draadgeleiders waren nodig voor de hele trits van sleepschepen.
De strangen werden op elk sleepschip verder geleid door een brittelhaak aan de achterste voorbolder.

 


Zo werden de sleepschepen (lichters), ieder aan een eigen strang (sleepkabel), op de Rijn gesleept.

 

Sommige motorvrachtschepen waren ook ontworpen voor (rivier) sleepwerk. Zie sattelschlepper. Ze hadden dan beduidend meer vermogen om een sleepschip te kunnen trekken. Zie de forse beting achter het stuurhuis en de hoge draadgeleider achter het woongedeelte.