beschrijving

Beurtvaart: beurtschip en motorpakschuit.


Een beurtschip zoals G. Groenewegen dat vastlegde rond 1800.

 


Model van de torenschuit, een "beurtman" tussen Zaandam en Amsterdam, 1824.
Torenschuit was geen typenaam, maar vernoemd naar de ligplaats bij de Haringpakkerstoren in Amsterdam.

 


 De Haringpakkerstoren met het kantoor van het binnenloodsgilde met op de voorgrond torenschuiten

 

Tarieven van de beurtdienst op de Lemmer uit 1815. De notatie is in carolusguldens, stuivers en duiten. Een gulden was tot het decimale stelsel uit de muntwet van 1816 verdeeld in 20 stuivers van acht duiten. Een duit was dus net iets meer dan de latere halve cent. Bovenstaand kajuittarief van ƒ 1:18:10 betekent dus: 1 gulden, 18 stuivers en 10 duiten.

 


Beurtschepen aan het Damrak in Amsterdam rond 1870. Aan de kade naar de Oudebrug ligt al een stoombootje.
Links op de voorgrond een toeslede waarmee goederen met veel gekletter over de straatstenen werden gesleept.

 


De Keulse waterwaag werd gebruikt om ladingen op de beurtdienst Amsterdam - Keulen te wegen.
Lees meer op Binnenvaarttaal.

 


Reclamefolder van Kromhout-motoren uit 1908.

 


Uit een latere reclamefolder van Kromhout-motoren van 1914.
Het gaat om pakschuiten of pakschepen.
"Schepen tot vervoer van gepakte goederen".

Reclameaffiche voor naoorlogse beurtvaart. [ca 1946]. De gezamenlijke beurtvaartondernemingen maakten duidelijk dat alle vaarwegen weer open warenl

 


Motorpakschuit in Zaandan begin vijftger jaren.

 


Het beurtvaarthuis aan de Prins Hendrikkade te Amsterdam rond 1920.

 


Een zelflosser lost zand in het destijds nieuwe Bassin te Weert.

 

 


Prachtig sfeerbeeld van freelance (maritiem) fotojournalist Willem Wilstra.
Het beurtschip "Drachten" voer tussen Friesland en Amsterdam.
Vroeger noemde men beurtscheepjes die de Zuiderzee bevoeren carveelschepen. (G.J.Schutten)