beschrijving

Oostindiėvaarders / retourschepen


"Oostindisch Compagnie Schip".


"O:I:Comp schip candia zeylende by de wind".

De retourschepen, de grootsten onder de Oostindiėvaarders waren gebaseerd op de kleine pinas, maar met minder zeeg. Het waren de eerste schepen met bramzeilen (bovenste zeilen), waardoor kortere ra's konden worden toepgepast. Bovendien was het hoger tuig in de tropen met weinig wind een voordeel. De schepen werden tevens uitgerust met stagzeilen, hetgeen de bestuurbaarheid ten goede kwam en hoger aan de wind kon worden gezeild. Bram- en stagzeilen gaven geen hogere vaarsnelheid, maar toch werd de totale reistijd korter omdat scherpere routes aangehouden konden worden.


Kortom, weerbare robuuste schepen.


Vrolijkheid bij de thuiskomst van een Oostindiėvaarder. Schilderij van J.H.Koekkoek [1787- 1851]


In 1890 voer men heel wat comfortabeler naar de Oost. Rijke houtbetimmering, wastafels in de hut en bediening door djongos.
 Hier een impressie van de luxe aan boord van de Oostindiėvaarder "Prins Alexander" van de Stoomvaart Mij Nederland.